Va' Fan

Jag läser en väldigt bra bok just nu - Hemlösa med egna ord. Jag rekomenderar verkligen den till er som har fördomar mot hemlösa och missbrukare. Ni som kanske inte heller tror att det är så många som lever som hemlös. Men tro mig, det är fler än vi tror.



Här är en dikt av Fredrik Jansson från boken:

Va' Fan

''Har du, min käre socsekreterare,
provat på att leva utan socialt skyddsnät?

Har du stångats med myndigheter,
väntat dag efter dag
på någonting du inte vet?

Snattat på Åhléns,
då är det för sent
sista bussen har gått
.. du kom för sent

Va' fan tror du om oss?
Va' fan bryr du dig om oss?

Det enda man hör;
... snacka med min boss

Har du kära socialsekreterare,
sett dig omkring här omkring
där pundare och alkisar
dansar i en evig ring?

Va' fan tror du om oss?
Va' fan bryr du sig om oss?
det enda man hör;
... snacka med min boss

Vill ni ha ett samhälle
med svartknegare,
tjyvar och snedseglare?

Är det nån framtid i det?
vem vet... Det verkar va er verklighet

Va' fan tror du om oss?
Va' fan bryr du dig om oss?
Det enda man hör;
... snacka med min boss.

Uppmaningar till brott,
och civil olydnad,
är det prydligt i villastan?
fan tror det!''


Personerna som skriver i boken skriver som en dagbok, man får följa deras liv dag till dag. Man får en inblick hur dom lever och hur dom kämpar för att överleva. Utan hjälp från socialen. Texterna som finns i boken har tidigare publicerats i tidningen Situation Stockholm. Jag kom ihåg att jag köpte den när jag var med Josefin till Stockholm för ungefär ett år sedan, det är faktiskt en bra tidning. Jag läser deras blogg också Hemlös - Med egen blogg Där skriver andra hemlösa om sitt liv.. Läs och låt dig påverkas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0