I mina tankar finns dom hemlösa

Jag satt och funderade igår, mycket på olika saker. Men framförallt boken som jag försöker ta mig igenom. Hemlös - med egna ord, som jag också berättat om tidigare. Jag köpte den för jätte länge sedan och har läst den länge. Men varje gång jag sätter mig för att läsa börjar jag bara må dåligt när jag tänker på dom människor som går igenom det där. Igår fastnade jag för flera texter av hemlösa, där både politiker och socialen behandlar de hemlösa som skit.. Vissa har levt utan pengar i åratal för att dom inte får någon hjälp från socialen. . . Jag börjar bara må dåligt när jag tänker på hur bra jag har det och att människor som har det så mycket sämre. 

Jag har tak över huvudet, pengar till mat och kläder och skulle aldrig kunna föreställa mig en dag utan pengar eller tak över huvudet. Förmodligen skulle jag nog aldrig klara av det. Antagligen skulle jag inte överleva länge .. Men dom här människorna som saknar allt vad en svensk norm innebär, dom gör allt för att klara av dagen. Dom tvingas själa från andra människor, sova under broar och i sophus.. Vissa fryser ihjäl, vissa tar sina liv.

Men till vilken nytta, när det finns pengar över i Sverige? Men dom pengarna som skulle ge tusentals hemlösa ett boende och pengar, dom som vill leva ett fint liv bli kvitt sitt missbruk och sina brott, dessa pengar som skulle hjälpa personerna i fråga, går till ett kungligt bröllop istället. Våra skattepengar som alla svenskar betalar.. Skulle inte ni hellre ge tak över huvudet och hjälpa en människa få ett värdigt liv, än att betala Kronprinsessan Viktorias bröllop. Vi betalar ett bröllop och för en prinsessa som i själva verket inte gör mycket annat än att visa upp Sverige och gå på möten.. visst gör hon och hennes familj kanske mycket, men det skulle räcka med regeringen. Det finns så mycket annat dessa pengar kan gå till istället för till Kungahuset. Avskaffa detta!   

Sedan att hemlösa gör brott för att överleva dagen, knarkar och dricker alldeles för mycket sprit kan man kanske kolla snett på.. Men gör inte det. För utan hjälp tar dom sig ingenstans, utan pengar eller hjälp från sociala myndigheter är dom ingenting. Vill vi att det ska begå's mindre brott och kämpa för ett drogfritt och jämnställt Sverige måste vi framförallt se till att pengarna kommer till sitt rätta place. För just nu så dör oskyldiga människor..

Det som är mest hemskt i boken också är att det är människor som levt vanliga svensson liv som bor på gatan idag.
Hur kan det komma sig och varför blev dom ett svart får i samhällets ögon?



Tack Situation Stockholm som hjälper dom få hemlösa att komma på fötter ingen. Utan er så skulle allt antagligen vara ännu värre!

Kommentarer
Postat av: mamma

du ät duktig du och engagerar dig, det är bra jag är stolt över att få vara din mamma. pussar och kramar till dig min lilla gumma

2009-03-28 @ 09:32:00
URL: http://lulecarola.blogg.se/
Postat av: mamma

du engagerar dig du, det är bra jag är stolt över att få vara din mamma, älskar dig gumman

2009-03-28 @ 09:40:29
URL: http://lulecarola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0