Självkänsla & Självförtroende

Börja varje dag med att säga till dig själv;

Jag är nöjd med mig själv,
jag är bra precis som jag är
och så länge jag gör mitt bästa här i livet kommer jag att komma långt!



Gör det, för det gör jag! Allting känns så mycket lättare då.
Om inte annat kanske du är påväg till ett bättre självförtroende
.


Det finns inget värre än ett dåligt självförtroende, fråga mig, jag vet! Och jag vet att det är många som inte har det. Det är ju det som är så synd. Många unga tjejer (och killar såklart) har jävligt dåligt självförtroende och ingen självkänsla alls. Det hade inte jag heller, men jag var heller inte medveten om vad det var. Jag visste inte hur det var att älska sig själv. Men när mamma började fråga om hon skulle beställa mig några böcker om självkänsla, med Mia Törnblom så nickade jag bara som ; jaja gör du det. Sedan när jag väl började läsa så brast jag i gråt först,  jag hade liksom aldrig fattat tanken att jag skulle vara nöjd med mig själv. Jag tyckte ju inte om mig själv det minsta. Så i stort sett var det mamma som fick upp mina ögon att jag skulle ta tag i mig själv och börja kämpa mig upp. För jag har genomgått otroligt svåra saker i mitt liv, även om inte alla tror det.

Min självkänsla och mitt självförtroende kom i takt med att jag fick min första bästa kompis, Marielle. Jag såg att någon äntligen kunde vara min kompis, såg mig som den jag verkligen är. Hon fick mig att må bra helt enkelt. På ett sätt som jag aldrig kännt förr.

Men det som verkligen har gjort mig stark och som har hjälpt mig väldigt mycket är Familjeveckan i Vidsel när pappa påbörjade sin behandling. Jag är så otroligt jävla glad att jag gick igenom det, även om det var de svåraste i mitt liv. Jag fick inte bara en bättre relation till pappa, jag lärde känna min storasyster också! Vi såg sidor hos varandra som ingen av oss visste tror jag, jag tror vi såg hur mycket vi delade, samma känslor osv. Jag är så otroligt glad att ha henne i mitt liv, kunna ringa henne när jag vill och prata om alltifrån killar till tröga föräldrar! Det är väl trots allt det syskon är till för? Jag kommer alltid vara stolt över alla i min familj, för alla är så starka och fantastiska.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0